loader image

محصولات فلزی غیرآهنی

شمش آلومینیوم

شمش آلومینیوم (Aluminum Ingot) فرآورده‌ای غیر آهنی است که با ریختن آلومینیوم مذاب در قالب‌های مخصوصی تولید می‌شود. این قالب‌ها در اندازه‌ها و شکل‌های متنوعی هستند و شمش بوجود آمده بواسطه این تنوع دارای انواع مختلفی از نظر ظاهری است. بنابر مستندات تاریخی، اولین استفاده از آلومینیوم مربوطه به قرن پنجم قبل از میلاد است. مردم آن زمان از آلومینیوم برای تثبیت رنگ و دفاع از شهر استفاده‌های متفاوتی می‌کردند. اما استفاده هدفمند از آلومینیوم برای اولین بار در سال ۱۵۳۰ پزشک سوئیسی به نام پاراسلسوس و با پیشنهاد استخراج آلومینیوم از نمک اتفاق افتاد. امروزه آلومینیوم دومین فلز پر کاربرد پس از آهن در دنیاست. گستردگی کاربرد این فلز در صنایع مختلف سبب شده‌ تا توجه ویژه‌ای به شناسایی و استخراج آن از معادن موجود در کشور شود.

کاربردهای شمش آلومینیوم

صنایع ذوب مجدد، صنایع سازنده وسایل حمل و نقل (هواپیما سازی، اتومبیل سازی، کامیون سازی، کشتی‌سازی، راه‌آهن و غیره)، صنایع بسته بندی، تولید قوطی و فویل، صنایع تولید کننده درب و پنجره ساختمان، تولید دیوار‌پوش ساختمان، لوازم برقی خانگی، خطوط انتقال الکتریکی، صنایع شیشه سازی، ساخت قطعات ریخته‌گری

اسلب آلومینیوم

اسلب آلومینیومی (Aluminum slabs) یا تختال آلومینیوم یکی از فرآورده‌های صنعت آلومینیوم است. شکل ظاهری اسلب به صورت مکعب مستطیل با قطرهای متفاوتی است. اسلب آلومینیوم محصولی است که به صورت میان خطی و نیمه نهایی تولید می‌شود. روش تهیه اسلب آلومینیوم از طریق نورد شمش آلومینیوم است و به روش ریخته‌گری بدست می‌آید. اسلب ها همچنین دارای اندازه‌های مختلفی هستند که بنابر نیاز صنایع تهیه و تولید می‌شوند. ظرفیت تولید اسلب در شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب سالانه بالغ بر ۷۰ هزار تن است. بر اثر تمهیدات و دوراندیشی‌های در دست اقدام، این ظرفیت در حال افزایش است.

کاربردهای اسلب آلومینیوم

اسلب آلومینیوم در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مهمترین صنایعی که از این محصولات استفاده می‌کنند صنایع نورد و تولید ورق و تسمه است. اسلب‌ها پتانسیل تولید محصولات تخت را دارند و به همین علت مورد توجه صنایعی هستند که محصولات زیر را تولید می‌کنند: تولید ورق آلومینیوم، تولید اقلام مصرفی، تولید فویل، تولید ظروف، تولید کویل آلومینیوم، تولید تسمه اسلب

بیلت آلومینیوم

شمشال یا بیلت آلومینیوم (Aluminum Billet) یکی از پر کاربردترین محصولات نیمه ساخته ریخته گری آلومینیوم است که عمده مصرف آن در صنایع اکستروژن آلومینیوم می باشد و به روش ریخته گری پیوسته یا DC تولید می شود.

کاربردهای بیلت آلومینیوم

صنایع اکستروژن آلومینیوم

کاتد مس

این محصول از مس تولید میشود. کاتد مس در فرآیند پالایش الکترولیتی و در حرارت بسیار بالا به وجود می آید. این فرآیند با غلظت مس شروع میشود. تا آندهایی با خلوص ۹۹.۹۹ در صد به دست بیاید.

کاربردهای کاتد مس

کاتد مس برای تولید شکل های مختلف شمش استفاده میشود. این محصول همچنین برای ساخت میله های مس ریخته گری استفاده میشوند. که کاربرد زیادی در صنایع سیم، کابل و ترانسفورماتور دارد.

کاتد مس مواد اولیه تشکیل دهنده بسیاری از محصولات مانند میله مسی، ورق مسی، تولید برنج و سپرهای مسی و غیره هستند. همچنین این محصول برای آلیاژهای برنز و برنج و غیره به عنوان مواد اولیه استفاده میشود که در صنعت حمل و نقل، وسایل برقی و ساخت و ساز کاربرد دارد.